torsdag 24. mars 2016

Mat og drikke på settet

Det varierer mye hva du får på settet i løpet av dagen. Noen produksjoner gir deg tilgang på frukt og kaffe hele dagen pluss lunsjmat, mens andre ganger får du knapt kaffe og vann.

Mye logistikk skal klaffe på opptaksdagen, og særlig hvis opptaket skjer ute på lokasjon kan det bli dårlig med mat og drikke. De gangene er du glad for at du tok med deg noe. Når innspillingen skjer i studio eller innendørs hvor det er bedre tilrettelagt for bevertning, pleier det å vanke noe.

Det kan også spille en rolle om det er få eller mange statister. Når det er få statister hender det at statistene får tilgang på omtrent det samme som skuespillerne. Er det med type 100 statister sier det seg selv at det blir litt komplisert å servere full pakke gjennom hele dagen.

Vær klar over at beskjeden du får på forhånd fra statistansvarlig ikke alltid stemmer. De bruker nok samme tekst uansett opptaksdag, og der oppfordres du til å ta med egen mat og drikke. Det er en slags garanti for din egen del. Jeg har flere ganger blitt tipset om å ha med egen mat og drikke, men fått servert både varm lunsj pluss snacks i løpet av dagen.

Jeg tar alltid med meg en liten niste og f.eks. en banan første dag på en produksjon, da har jeg noe å spise uansett og trenger ikke å stresse så mye om det blir så som så med tilgang på settet i løpet av dagen. Drikke har jeg aldri med, men på varme sommerdager vil jeg nok ha med litt vann. På alle sett jeg har vært i år (hittil ca 10 opptaksdager) har det vært helt greit med mat. Jeg kommer jo ikke for å spise meg gjennom dagen, men det vanker alltid minimum litt oppskåret frukt og kaffe.

Du er selv ansvarlig for å holde energien din oppe i løpet av dagen. Det er faktisk svært få arbeidsplasser som tilbyr fri mat og snacks gjennom hele arbeidsdagen, og der det er kantine blir de ansatte gjerne trukket for et avtalt beløp hver måned. Så jeg forventer ingen stor bevertning utover kaffe eller vann der jeg deltar. Når du har vært med på noen produksjoner lærer du deg å ta ansvaret selv, og hvis det viser seg å være bevertning blir det som en bonus.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar