torsdag 5. april 2018

Litt om buy-out

Som typisk statist møter du neppe på begrepet buy-out, men så snart du får oppdrag som skuespiller eller f.eks. en av hovedkarakterene i reklamefilm, kan dette begrepet dukke opp i kontrakten din. Buy-out er altså mest aktuelt i forbindelse med reklame og nettinnhold, og skal være presisert med tidsperiode og geografisk område samt sendeflate/media - f.eks. 6 måneder i Norden begrenset til internett og kino.

Det finnes imidlertid en utbredt misforståelse om hva buy-out er.

Mange tror at buy-out hindrer deg i å ta flere oppdrag innenfor det samme markedet i en gitt periode. At hvis du f.eks. har medvirket i en reklamefilm for en bank med buy-out i 12 måneder, forhindres du i å medvirke i andre produkter for bank de neste 12 månedene. Men dette handler istedet om eksklusivitet, og børe være presisert i eget punkt i kontrakten. Dessuten ville det vært svært useriøst av deg å delta i reklame for to konkurrerende banker samtidig.

Buy-out handler derimot om at du frikjøpes fra ytterligere rettigheter. Du frikjøpes i forhold til produktet du har medvirket til jfr de betingelsene som framgår av kontrakten. Reklamefilmen kan altså vises ubegrenset i denne perioden, i avtalte kanaler og geografisk område uten at du har krav på tilleggsytelser.

Når perioden med buy-out er tilbakelagt, er avtalen ikke lenger gyldig, og du har krav på nye forhandlinger hvis produktet du medvirker i fortsatt skal bli publisert. Noen reklamefilmer får en ny runde på TV eller kino etter den første perioden, det kan være fordi kunden har målt god effekt. Da har du krav på tilleggshonorar, og det vanlige er at du får 50% av tidligere godtgjørelse. Kontrakt og oppgjør kan imidlertid variere, det er f.eks. ikke sikkert at neste buy-out gjelder samme geografiske område.

Et annet begrep du bør merke deg er "total buy-out", som betyr at du blir frikjøpt fra dine rettigheter for alltid.

Husk at det er ditt ansvar å lese kontrakten!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar