Det finnes imidlertid en utbredt misforståelse om hva buy-out er.
Buy-out handler derimot om at du frikjøpes fra ytterligere rettigheter. Du frikjøpes i forhold til produktet du har medvirket til jfr de betingelsene som framgår av kontrakten. Reklamefilmen kan altså vises ubegrenset i denne perioden, i avtalte kanaler og geografisk område uten at du har krav på tilleggsytelser.
Når perioden med buy-out er tilbakelagt, er avtalen ikke lenger gyldig, og du har krav på nye forhandlinger hvis produktet du medvirker i fortsatt skal bli publisert. Noen reklamefilmer får en ny runde på TV eller kino etter den første perioden, det kan være fordi kunden har målt god effekt. Da har du krav på tilleggshonorar, og det vanlige er at du får 50% av tidligere godtgjørelse. Kontrakt og oppgjør kan imidlertid variere, det er f.eks. ikke sikkert at neste buy-out gjelder samme geografiske område.
Et annet begrep du bør merke deg er "total buy-out", som betyr at du blir frikjøpt fra dine rettigheter for alltid.
Husk at det er ditt ansvar å lese kontrakten!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar