fredag 16. juni 2017

Statistdagbok uke 24/2017

Denne bloggposten oppdateres daglig i uke 24. Sist oppdatert fredag 16.06. kl 18:25.

Lenge siden forrige oppdatering, og jeg tenkte at denne uken vil jeg lage et litt annerledes innlegg. En ny uke står for tur - fem ukedager som jeg har tenkt å dele gjennom en statistdagbok. Kanskje greier jeg tre eller fire oppdrag?

Jeg har allerede oppdrag mandag og tirsdag, men resten av uken er åpen. Jeg har flere søknader inne som jeg i beste fall kan få napp på, akkurat nå husker jeg ikke hvilke datoer dette gjelder. I løpet av uken søker jeg nok om å bli med på flere produksjoner.

I alle fall - denne bloggposten vil bli oppdatert minst en gang hver dag mandag til fredag denne uken. Legg gjerne igjen en kommentar hvis du kan tenke deg å lese flere ukedagbøker senere, eller hvis du har spørsmål til noe av det jeg skriver om.


Mandag 12. juni 2017:

Kl 01:20
Ukens første oppdrag starter sent mandag kveld og varer til midt på natten. Normalt ville det ikke gjort meg noe å miste noen timers søvn, men på tirsdag må jeg være superopplagt til ukens andre oppdrag, som blir mer krevende enn jeg er vant til - nytter ikke å være trøtt da. Tirsdagsjobben starter først lunsj-ish, så jeg satser på at jeg får nok søvn mellom de to oppdragene.
  Nå har jeg laget meg en detaljert veibeskrivelse til oppdraget i morgen natt. Oppmøte på Økern kl 23:00, og det betyr at jeg må dra hjemmefra ca kl 22:15. Når det tar mindre enn 1 time å gå til location, pleier jeg faktisk å spasere og får på den måten samtidig litt mosjon (ha ha). Jeg synes det er viktig å møte presis, og da må jeg altså planlegge litt på forhånd. Googlemaps er et fantastisk verktøy i så måte.

Kl 11:20
Det passer meg fint at dagens oppdrag ikke starter før kl 23:00, for jeg trenger litt av dagen til å forberede tirsdagens filmjobb. Da skal jeg nemlig spille en navngitt karakter, og skal improvisere dialoger i flere timer sammen med en profilert tv-personlighet. Jeg har tenkt å snakke en spesiell dialekt og å fordreie stemmen litt, noe jeg ikke har praktisert før. Jeg tror det er lettere å improvisere hvis jeg på forhånd har definert en karakter som jeg da kan gå inn i. Det bør i tillegg bli humoristisk, så det er kanskje lov å overspille litt? Jeg grue-gleder meg, men samtidig blir dette en fantastisk anledning til å høste erfaring med både skuespill og impro. Dumt av meg å ta det statistoppdraget natten før for jeg må være hundre prosent uthvilt, men jeg trenger pengene fra i natt. Jeg vet ennå ikke når jeg skal møte i morgen, bortsett fra at det dreier seg om siste halvdel av dagen, så jeg gambler på at jeg kan stå opp sent.
  Nå skal jeg øve meg litt på morgendagens stemmebruk. Jeg skal også sjekke ut noen youtube-klipp for å studere den andre karakteren. I dag blir det altså litt research og forberedelser, noe jeg ikke pleier å bruke mye tid på.

Kl 12:30
Det kom nettopp inn en epost fra en statistansvarlig som jeg jobbet med i fjor. Tilbud om et oppdrag torsdag kveld! Det blir ikke allverdens timebetaling, men siden det høres artig og avslappende ut - og er innendørs, takket jeg ja. Det er dessuten en kveldsjobb, så det er fortsatt plass til oppdrag på dagtid om noe dukker opp...

Kl 16:15
Og der tikket det inn en forespørsel om å være med på et opptak til en TV-serie onsdag, gitt! Hu hei hvor det går :) Litt lang reisevei og honoraret er såvidt innenfor, men det tar ikke så mange timer og jeg setter det på kontoen for nettverksbygging. Det betyr at jeg har oppdrag både mandag, tirsdag, onsdag og torsdag denne uken... og ennå er det plass til mer. Forresten - på fredag avslører jeg hva jeg har tjent på ukens statistoppdrag.

Kl 22:05
Avreise til nattlig reklameopptak om 10 minutter. Jeg har som vanlig laget meg en liten "oppdragslapp" med nøkkelinfo. Litt gammeldags å ikke ha alt dette på mobilen, men så blir det null stress hvis teknologien svikter. Lappene tar jeg vare på til jeg får oppgjøret.
  Nattens statistoppdrag varer fra 23:00 til ca 03:00. Jeg har fått beskjed om at jeg kan dra hjem kl 03:00, selv om de må holde på litt lenger. Jeg stresser litt mindre når jeg vet at jeg kommer til å få meg noen timers søvn.
  Oppdragslappen for i kveld ligger i lommen. Har kledd meg godt for i natt blir det utendørs opptak og 11 grader er tross alt ikke mye når man står lenge i ro ute. Jeg skal være publikum til en slags oppvisning. Nå skal jeg bare pusse tenner, så stikker jeg!


Tirsdag 13. juni 2017:

Kl 11:00
Nattens opptak gikk veldig greit. Spaserturen tok bare en drøy halvtime, så jeg var på plass på location i god tid. Det er sjelden at opptakene starter presis, men det er bedre at jeg venter litt på at produksjonen gjør seg klar, enn at produksjonen må vente på meg. Da rekker jeg også å orientere meg litt, se hvem som er på regi, kamera og lyd etc., hilse på de andre statistene. Vi var omtrent 20 statister, og faktisk hadde jeg bare jobbet med 2 før. Hyggelig å prate litt med kjente mens vi ventet. Jeg dro hjem kl 03:15 og er bare bittelitt groggy i dag.
  Det er heldigvis mange timer til dagens opptak. Gruer meg litt, for denne jobben er nok det mest krevende jeg har vært med på. Heldigvis er det satt av godt med tid til oppvarming før opptak, så jeg regner med at vi finner fram til den formen som passer meg og karakteren min best. Fikk beskjed sent i går om at jeg ikke skal møte før kl 16:00 - perfekt!

Kl 13:45
Jeg har pratet dialekt med meg selv i hele dag mens jeg har jobbet med ikke-statistrelaterte oppgaver på hjemmekontoret i dag, men jeg har også sett over antrekk for de kommende statistoppdragene. I dag skal jeg ha kostyme, og jeg skal bare ha med noen få plagg. Men jeg må huske å vaske og stryke noen skjorter før opptaket torsdag kveld. Jeg har flere litt utrangerte plagg som kun brukes til statistoppdrag, det betyr at jeg vanligvis har noen skjorter hengende klare til bruk, men på oppdraget torsdag vil jeg føle meg litt vel, og er derfor litt mer kresen på skjortevalget. Jeg burde nok også stikke innom en bruktbutikk og kjøpe noen slips, men prioriterer ikke det nå.

Kl 15:30
Hjelp - jeg er klar til avreise! Jeg er fryktelig spent på hvordan dagens oppdrag blir løst, sannsynligvis får jeg fullstendig jernteppe de første minuttene før jeg har snakket meg varm foran kamera. Litt kjipt å ikke kunne øve på manus, men det bety jo også at jeg ikke kan gjøre så mye mer for å forberede meg. Håper på forståelse fra teamet, det er vel bare jeg som er uerfaren med impro.
  Dagens oppdragslapp er klar og vesken er pakket. Det blir en 30-minutters spasertur også idag, og nå begynner det typisk nok å styrtregne. Er det et godt eller dårlig tegn? Gleder meg til jeg er hjemme igjen i åttetiden i kveld...

Kl 21:15
Jeg hadde uflaks med været, det bøttet ned da jeg spaserte til sentrum, men det var nok et godt tegn. For opptaket gikk greit og det ble mye enklere enn jeg hadde forestilt meg. Mer manusbasert og bare litt impro. Så nå er ukens største jobb unnagjort, og resterende oppdrag vil bli blåbær :)


Onsdag 14. juni 2017:

Kl 12:10
En rolig arbeidsdag på hjemmekontoret, dagens statistoppdrag blir ganske ordinært og jeg trenger ikke å dra avgårde før rundt kl 15. Jeg skal til Asker hvor jeg blir hentet på stasjonen og kjørt til location, deretter er det antydet bare 2-3 timer på set, så det blir nesten ok timebetaling allikevel, selv om jeg jo får noe reisekostnader. Denne produksjonen har jeg jobbet for tidligere, så jeg regner med at jeg ikke skal være altfor mye linselus i dag, men holde meg i bakgrunnen. De største produksjonene bruker ofte samme statist til ulike oppgaver, men da er det viktg at statisten ikke er mye i fokus alle gangene.
  Ellers har jeg søkt noen flere oppdrag både i dag og i går. Satser på å få noen flere jobber før sommerferien lammer bransjen for fullt.

Kl 14:30
Nå fikk jeg nettopp en hyggelig forespørsel om å ta noen replikker på torsdagens opptak. Fortsatt litt høy etter tirsdagsjobben, takket jeg ja. Må lage en prøvefilming av meg selv i kveld, men det skal vel godt (eller dårlig) gjøres at de ombestemmer seg. Manus mottatt, så jeg kan øve litt (inni meg) på Asker-toget.

Kl 22:00
Jeg er forlengst hjemme igjen fra dagens oppdrag. Selve opptaket var veldig enkelt, men tok tilsammen tre timer med kostyme og venting etc. Det regner jeg som raskt levert.
  Nå har jeg brukt i alle fall en time på å filme meg selv avlevere tre-fire replikker for oppdraget i morgen. Jeg kunne ikke pugge manus på toget, så jeg måtte ta det desto flere ganger nå. Det er ikke nok å levere replikkene, jeg skal i tillegg være i en setting som jeg tenker krever litt sosial innlevelse. Men det er ikke bare enkelt å stå alene i rommet og prate og le helt ekte mot en fiktiv person... Nå er filmen sendt, så får det gå som det går - jeg blir ikke sur om de hadde tenkt det så mye annerledes at det ikke holder å flikke i morgen. Det oppdraget jeg i utgangspunktet skulle ha, beholder jeg uansett :)


Torsdag 15. juni 2017:

Kl 08:49
God morgen! Jeg er på plass på hjemmekontoret, og dagen starter med epost hvor prøvefilmingen min fra i går er godkjent! Så nå blir det flere replikker på kveldens opptak. Jeg øvde en del i går, men tar vel en liten økt i dag også.
  Skal møte kl 16 så det blir tid til en nesten vanlig arbeidsdag i dag. Dette blir sannsynligvis ukens siste oppdrag, og det spørs vel om jeg greier å få noe fredagsoppdrag. Noen ganger kommer tilbudene tett opptil opptaksdagen, men dagen før er allikevel ikke så vanlig med mindre noen har blitt syke etc.

Kl 23:55
Hjemme fra et langt men veldig morsomt opptak med en av landets morsomste kvinner. Jeg ble behandlet omtrent som en stjerne (ha ha), og var bare litt nervøs for å ta replikkene mine. Det er en utfordring å både huske alle ord samtidig som både ansiktsuttrykk, tonefall og ikke minst timing skal klaffe. Det var også nytt å skulle ha replikker i et rom med så mange mennesker, f.eks. på tirsdag var det bare meg og en skuespiller i en sofa. Men det gikk greit og de var fornøyde.
  Det var også artig å møte flere statister som jeg har jobbet med tidligere, og ikke minst flere på produksjonen. Ei trodde faktisk at vi hadde møtt hverandre før, men så hadde hun bare sett bilde av meg i forbindelse med kostymet sist tirsdag :) Alt i alt en artig og lærerik dag.
  Nå skal jeg ha litt nattmat, mens jeg sjekker epost og ellers ser om det er noen oppdrag jeg kan søke på for i morgen.


Fredag 16. juni 2017:

Kl 18:25
Ingen oppdrag i dag, så da greide jeg totalt 4 jobber denne uken. Det er jeg svært godt fornøyd med, målet er egentlig bare ett oppdrag ukentlig, sånn i snitt. Jeg har søkt et par jobber i dag, og en jobb er sikret i neste uke. Siden det ikke blir statistdagbok igjen før kanskje til høsten, fokuserer jeg nok på andre oppgaver i neste uke.
  Jeg nevnte at jeg ville røpe hva jeg har tjent på ukens oppdrag, og den glade sum er kr 5.050,-. Jeg går ikke i detalj, men kan nevne at det som ga best timebetaling ga hele 857,- pr time, og det dårligste ga 107,- pr time. Lønn varierer m.a.o. mye, men jeg pleier ikke å stresse om f.eks. et oppdrag tar et par timer mer enn annonsert. Noen ganger aksepterer jeg dessuten reisekostnader, f.eks. hvis jeg synes det er nyttig å bli bedre kjent med castingansvarlig. Hvis jeg kan lære noe eller utfordre meg selv på annen måte, kan jeg også akseptere lavere honorar, men jeg går svært sjelden under 500,- for halv dag. Da kan dagen like godt brukes til noe annet. Jeg har holdt på for lenge til å se 4 sekunder på skjermen som en slags belønning.
  Nå er det endelig fredagskveld - god helg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar